Kas 2020. aastast on midagi õppida?

Kui esmapilgul jääb maailma frantsiisinduse möödunud aastat iseloomustama suur paanika ja teadmatus, siis hoolikamal uurimisel leiame mõndagi huvitavat lisaks kodus töötamise ja odavate frantsiiside esiletõusule. Kas traditsiooniliselt populaarsed valdkonnad nagu toitlustus, jaekaubandus või iluteenused vahetatakse välja tervisetoodete, kodu remondi või haridusfrantsiiside poolt ajutiselt või jäädavalt?

Franchising.ee teeb kokkuvõtte ajakirjas Entrepreneur jaanuaris ilmunud sellesisulistest artiklitest.
Esmalt Entrepreneur’i 2021 Franchise 500 põhinimekiri, mille 10 esimest on järgmised:

1.Taco BellMehhiko kiirtoitInv $571K – $3M
2.Dunkin’KohvikudInv $200K – $1.7M
3.The UPS StorePosti ja kulleriteenusedInv $138K – $567K
4.Popeyes Louisiana KitchenKana ja mereandide kiirtoitInv $384K – $2.6M
5.Culver’sJäätise ja burgeri kiirtoitInv $2.3M – $5.4M
6.Kumon Math & Reading CentersTäiend- ja huviharidusInv $74K – $157K
7.Jersey Mike’s SubsSub võileivadInv $169K – $804K
8.Planet FitnessFitnessklubidInv $968K – $4.1M
9.7-ElevenMugavuspoedInv $70K – $1.2M
10.ServproRemondi- ja koduteenusedInv $168K – $221K

Täismahus põhinimekirja saab lugeda SIIT.

Siis on kindlasti huvitav visata pilk Entrepreneur’i 2021 Franchise 500 põhinimekirja uustulnukatele, mille 10 esimest on järgmised:

1.Walk-On’s Sports BistreauxSpordibaaridInv $1.2M – $4M
2.The Flying LocksmithsLuku- ja valvesästeemidInv $183K – $428K
3.Burn Boot CampFitnessklubidInv $150K – $407K
4.SnapologySTEAM haridusprogrammidInv $41K – $221K
5.Lendio FranchisingSME laenudInv $30K – $117K
6.Mosquito HuntersPutukate ja näriliste tõrjeInv $72K – $94K
7.Conserva IrrigationKastmissüsteemide ehitus ja hooldusInv $82K – $102K
8.SmartStyleJuuksurInv $149K – $305K
9.Chop StopKiirtoidu restoranidInv $318K – $600K
10.Spaulding Decon LLCEripuhastuse teenusedInv $123K – $140K

Täismahus uute frantsiiside nimekirja saab lugeda SIIT.

Mis siis ikkagi frantsiisimaailmas juhtus? Keegi ei eeldanud, et 2020. aasta näitab majanduskasvu. Möllava pandeemia ajal tundus tulevik liiga ebakindel. Kes saaks lubada oma äri laiendamist, rääkimata uute brändide väljatöötamisest? Milline potentsiaalne uus frantsiisivõtja riskiks selles keskkonnas oma äri alustada ja võib-olla isegi avaks poe?

Kuid vaatamata sellele, ikkagi uute frantsiisiüksuste arv maailmas suurenes. Mitte palju, aga ei langenud. Samuti püsisid enam-vähem samas suurusjärgus eelmise võrreldava perioodiga frantsiisiüksuste koguarv nii USAs kui maailmas tervikuna. Seega suurt langust ei täheldatud. 2020. aasta sündmuseid iseloomustab suures osas vastus küsimusele “mis on hädavajalik?”, mitte „mis on populaarne?”. See küsimus on aastanimekirjades toonud kaasa suuri muudatusi. On lisandunud mitu valdkonda, millele pole varem aastaid tähelepanu pööratud. Kes olid suured võitjad?

Mõni on eeldatav ja teised kogesid pandeemiaga seotud tõuke põhjuseid. Segase 2020. aasta võtjad on autode hooldusteenused, puhastamine ja remonditeenused, kodu sisustamine ja ehitus, tehnilised teenused, koolitamine ja haridusalane juhendamine. Neid kõiki peeti 2020. aastal seisakute ajal suures osas hädavajalikeks või suudeti kiiresti pöörata oma mudeleid äri jätkamiseks. Kuid eelmise aasta loendist leiate ka kategooriaid, mille tähtsus on alles tänavu tugevnenud, näiteks tervisetooted ja -teenused ning lemmikloomade tooted ja hooldus. Ja kuigi aasta oli restoranide jaoks keeruline, prognoosib Entrepreneur siiski positiivset 2021. kolme toidukategooria jaoks: erinevad kanatoidud, kõik pizzaga seonduv ning puuviljajoogid ja puuviljadel põhinevad toidud.

Eraldi tuleb välja tuua laste haridusele ja koolivälistele tegevustele suunatud frantsiisid. Nendel ettevõtetel oli samuti hea aasta. Laste huvitegevuse frantsiisid olid paremusjärjestuses korralikult tõusnud, eriti STEM-õpetamisele keskendunud programmid. See on huvitav, sest nii paljud haridusmudelid põhinevad koolivälisel õppel, ja kui paljud koolid olid suletud, oli ju ka tõsiselt häiritud näost näkku ja grupis suhtlemine. Mis siis tõstis neid laste õpetamise programme? Paljud käivitasid virtuaalprogrammid, mis kindlasti meeldisid nii lastele kui ka vanematele, kes soovisid kodus olles oma lastele midagi huvitavat ja harivat pakkuda.Kolmas tähtis nüanss aasta kokkuvõtetes on see, et märkimisväärselt palju oli nimekirjadesse lisandunud uusi tegijaid.

Entrepreneur’i 2021 Franchise 500 põhinimekirjas on 26 protsenti ettevõtetest tegutsenud frantsiisiga vähem kui 10 aastat. Aasta varem oli see 18 protsenti.

franchising.ee kommentaar:
Kas 2020. aastast on midagi õppida? Kindlasti. Kõige rohkem seda, et segased ja keerulised ajad on suurepärane võimalus uutele turule tulijatele ja arendustegevuseks. Neid kes olelusvõitluses meeleheitlikult keskenduvad  ellujäämisele, võib oodata kriisi möödudes ebameeldiv üllatus, et nad on küll ellu jäänud kuid mängust välja jäetud.

Franchising EE

Loe teisi artikleid