10 edukaimat frantsiisi

Franchise 500 esikümme.

Ajakiri Entrepreneur koostab igal aastal edetabeli maailma edukaimatest frantsiisidest. Franchise 500 pingerea moodustamisel on arvestatud viie olulise näitajaga: hind ja tasud; suurus ja kasv; tugi; kaubamärgi tugevus; finantssuutlikkus ja stabiilsus.

Millest said alguse ideed, mis on täna tuntud üle maailma? Tutvustame lühidalt 10 parimat frantsiisi.

[masterslider alias=”ms-2-1″]

 

1. McDonald’s

Asutatud: 1955
Frantsiis alates: 1955 (63 aastat)
Tegevjuht: Steve Easterbrook
Frantsiisivõtja investeering: 1 008 000 – 2 214 080 USA dollarit

1954. aastal sõitis toonane kannmikserite müüja Ray Kroc Californiasse, et näha, kuidas McDonald’s hamburgerirestoranis korraga kaheksa mikseriga piimakokteile valmistatakse. Kohale jõudes avaldas Krocile muljet, kui kiiresti kliente teenindati. Nähes võimalust müüa palju rohkem miksereid, julgustas ta vendi Richard ja Maurice McDonaldsit, et nad avaksid restoranideketi. Ei läinudki palju mööda kui 1955. aastal rajas Kroc frantsiisi alusel oma McDonald’s restorani. Hiljem ostis ta vendadelt McDonaldsitelt nende osa ära ning muutis ettevõtte üleilmseks.
McDonald’s ja tema logo kuldsed võlvkaared on tänaseks saanud rahvusvaheliselt tunnustatud kiiresti serveeritavate hamburgerite, friikartulite, kana, salatite ja piimakokteilide sümboliks. McDonald’s restoranides töötab 1,7 miljonit inimest, kes teenindavad iga päev ligikaudu 69 miljonit külastajat 119 riigis. Eestis avas esimene McDonald’s restoran uksed 1995. aastal Tallinna südalinnas.

2. 7-Eleven

Asutatud: 1927
Frantsiis alates: 1964 (54 aastat)
Tegevjuht: Joseph DePinto
Emafirma: Seven & i Holdings Co., Ltd.
Frantsiisivõtja investeering: 37 550 – 1 149 900 USA dollarit

7-Eleveni kaupluste ajalugu ulatub 1927. aastasse, mil Dallases asuva Southland Ice Company kaupluse töötaja hakkas lisaks jääplokkidele piima, leiba ja mune müüa. Mõne aasta pärast ostis töötaja Joe C. Thompson firma endale, mis andis tõuke lähikaupluste avamiseks. Esimesed kauplused kandsid nime Tote’m, mis tulenes ingliskeelsest sõnast „tote“ ehk tassima (kliendid tassisid kaupu poest välja). 1946. aastal, kui poed olid avatud hommikul kella 7 kuni õhtul kella 11, said kauplused uue nime.
Täna on 7-Eleven kauplused avatud 24 tundi ööpäevas. 7-Elevenil on üle 55 000 poe 18 riigis. Eestile lähimad kauplused asuvad Rootsis.

3. Dunkin’ Donuts

Asutatud: 1950
Frantsiis alates: 1955 (63 aastat)
Tegevjuht: Nigel Travis
Emafirma: Dunkin’ Brands
Frantsiisivõtja investeering: 228 620 – 1 691 200 USA dollarit

Bill Rosenberg asutas 1946. aastal ettevõtte nimega Industrial Luncheon Services, mis vedas Bostoni ümbruses töölistele erinevaid eineid ja suupisteid. Tema töökus ja edukus viisid selleni, et järgmisena avas ta Massachusettsi osariigis Quincys The Open Kettle sõõrikupoe, mis sai endale mõne aasta pärast tänaseks maailmakuulsaks saanud nime Dunkin’ Donuts.
Täna leiab Dunkin’ Donuts sõõrikupoed 32 riigist. Nende valikus on üle 70 erineva sõõriku, külmad kohvijoogid, saiakesed, hommikuvõileivad ja teised küpsetised. Dunkin’ Donutsi emaettevõtte Dunkin’ Brands alla kuulub ka Baskin-Robbinsi frantsiis, millega koos võib vahel Dunkin’ Donuts kaubamärki näha. Eestile lähim Dunkin’ Donuts asub Rootsis Stockholmis.

4. The UPS Store

Asutatud: 1980
Frantsiis alates: 1980 (38 aastat)
Tegevjuht: Tim Davis
Frantsiisivõtja investeering: 177 955 – 402 595 USA dollarit

Gerald Aul, Pat Senn ja Robert Diaz käivitasid esimestena Californias Carlsbadi linnas Mail Boxes poe, mis oli alternatiiv Ameerika Ühendriikide postiteenusele. 2001. aastal sai Mail Boxes UPS-i tütarettevõtteks ning alates 2003. aastas hakkas see kandma nime The UPS Store. The UPS Store külastuspunktid pakuvad pakkimis-, saatmis-, kopeerimis- ja trükiteenuseid, postkastiteenuseid, arvuti aja renti ja palju muud. The UPS Store frantsiis on levinud Ameerika Ühendriikides ja Kanadas.

5. RE/MAX

Asutatud: 1973
Frantsiis alates: 1975 (43 aastat)
Tegevjuhid: Dave Liniger and Adam Contos
Frantsiisivõtja investeering: 37 500 – 225 000 USA dollarit

Dave ja Gail Linigeri 1973. aastal asutatud RE/MAX kinnisvaraettevõtte globaalsesse võrgustikku kuulub täna üle 115 000 kinisvaramaakleri rohkem kui 100 riigis. RE/MAX brändi ärikontseptsioon on üles ehitatud frantsiisivõrgustikule, mis võimaldab luua oma RE/MAX kaubamärgiga kinnisvarabüroo, kasutades selleks RE/MAX pikaaegseid kogemusi ja koolitusprogramme. Eestis on RE/MAX kaubamärk esindatud 2008. aastast.

6. Sonic Drive-In Restaurants

Asutatud: 1953
Frantsiis alates: 1959 (59 aastat)
Tegevjuht: Cliff Hudson
Emafirma: Sonic Corp.
Frantsiisivõtja investeering: 1 073 000 – 2 361 500 USA dollarit

Troy Smith Sr. avas esimese Sonic sissesõidurestorani 1953. aastal Top Hat Drive-In nime all. Sonic Drive-In frantsiisi käivitas ta koos oma partneriga Charlie Peppega kuus aastat hiljem. 25 parkimiskohaga sissesõidurestoranist saab kiirelt burgereid, hot dog’e, kanavõileibu, sibularõngaid, friikartuleid, karastusjooke, magustoite ja hommikusöögieineid. Sonic Drive-In frantsiis on täna levinud kõikides Ameerika Ühendriikide osariikides. Hetkel saab läbi sõita ja toidu kaasa haarata 3583 restoranist.

7. Great Clips

Asutatud: 1982
Frantsiis alates: 1983 (35 aastat)
Tegevjuht: Rhoda Olsen
Frantsiisivõtja investeering: 136 900 – 258 250 USA dollarit

Great Clips loodi 1982. aastal ning juba aasta pärast oli neil valmis ka frantsiisikontseptsioon. Täna on neil üle 4000 juuksurisalongi Põhja-Ameerikas. Great Clips juuksurisalongid leiab tavaliselt kaubanduskeskustest. Salongid on avatud õhtuti ja nädalavahetustel. Frantsiisivõtjale on äri võimalikult lihtsaks tehtud: tal ei pea olema juuksuri töö kogemust ning kui tahtmist on, siis viie aasta jooksul on tal võimalik lausa 5-6 salongi juhtida.

8. Taco Bell

Asutatud: 1962
Frantsiis alates: 1964 (54 aastat)
Tegevjuht: Brian Niccol
Emafirma: Yum! Brands Inc.
Frantsiisivõtja investeering: 525 100 – 2 622 400 USA dollarit

Kui Glen Bell 23-aastaselt merejalaväest koju naasis, avas ta Californias San Bernardinos hot dog’i putka. Tegelikult oli tema eesmärk kõrvalaknast hoopis 19-sendiseid takosid müüa. Nähes, et takod meeldivad rahvale, avas ta Taco Tia müügiputka. 1962. aastal müüs Glen Bell Taco Tia kaubamärgi oma partneritele ning avas Californias oma esimese Taco Belli. Frantsiisimine algas kaks aastat pärast seda.
Täna kuulub Taco Bell Yum! Brands gruppi, mis on ühtlasi ka KFC ja Pizza Huti frantsiisiandja. Mehhiko toitu müüv USA kiirtoidukett on laienenud rohkem kui 7000 söögikohaga üle maailma, millest Eestile lähim asub Helsingis.

9. Hardee’s

Asutatud: 1960
Frantsiis alates: 1962 (56 aastat)
Tegevjuht: Jason Marker
Emafirma: CKE Restaurants Holdings Inc.
Frantsiisivõtja investeering: 1 431 500 – 1 949 000 USA dollarit

Wilber Hardee avas oma esimese restorani Põhja-Carolina osariigis Greenville’is 1960. aastal ning kõigest viie kuu pärast sõlmis esimese frantsiisivõtjaga lepingu. Kuigi peamiselt asuvad küpsiseid, burgereid ja kana pakkuvad Hardee’s restoranid Ameerika Ühendriikides, on nende frantsiis tuntud ka Ladina-Ameerikas, Aasias ja Lähis-Ida riikides.

10. Sport Clips

Asutatud: 1993
Frantsiis alates: 1995 (23 aastat)
Tegevjuht: Gordon Logan
Frantsiisivõtja investeering: 189 300 – 354 500 USA dollarit

Sport Clipsi asutaja ja tegevjuhi Gordon Logani meestele mõeldud juuksurisalongi idee on pärit 1993. aastast. Frantsiisimiseks mõeldud salongi avas ta vaid kaks aastat hiljem. Sport Clips ei ole klassikaline juuksurisalong, vaid tõeline juuksuritöökoda sportlikus keskkonnas. Põhja-Ameerikas on avatud üle 1600 Sport Clipsi salongi.

 

Franchising EE

Loe teisi artikleid