FRANTSIISITASU

Üks olulisemaid aspekte frantsiisiäri juures on frantsiisitasu. Mis frantsiisitasu täpsemalt on? Mida see katab? Kas erinevatele frantsiisidele kehtivad erinevad tasud? Sellest kõigest lähemalt allpool.

MIS ON FRANTSIISITASU?

Frantsiis erineb oluliselt teistest ärimudelitest selle poolest, et see võimaldab frantsiisivõtjatel turustada mõne ettevõtte nime, logo ja tooteid/teenuseid tasu eest. See tasu ongi frantsiisitasu ehk ühekordne lepingu alustamise tasu (initial fee).

Põhimõtteliselt on tegemist miinimumkapitaliga, mida on vaja frantsiisi loomiseks. Mõnel juhul mõeldakse selle all kogu investeeringut frantsiisi, teisel juhul osa investeeringust, mille frantsiisivõtja oma koormamata varadest katma peab. Frantsiisitasu on litsentsitasu või investeering ja ei sisalda käibemaksu.

ÄRIFORMAADI FRANTSIIS (business format franchise)

Lisaks kaubamärgile on äriformaadi frantsiisivõtjal võimalik saada frantsiisiandja poolt ka terviklik valmislahendus toote ja/või teenuse turustamiseks, mis hõlmab nii üksikasjalikke planeeringuid kui ka esialgset väljaõpet. Frantsiisivõtja saab kogu valmiskontseptsiooni. Kõige levinum ja populaarsem frantsiisi liik. Seda kasutavad näiteks kiirtoiduketid, restoranid, jaekauplused, äriteenused, vabaajateenused, jne.

INVESTEERINGUTE FRANTSIIS (investment franchise)

Tegemist on suuremahuliste projektidega, mis nõuavad suuri kapitalimahutusi. Frantsiisivõtjad investeerivad tavaliselt kapitali ja kaasavad ärijuhtimisse oma enda juhtkonna, suhtuvad sellesse kui investeerimisprojekti ning teenivad tootlust alles ettevõttest väljumisel. Tüüpilised investeerimisprojektid on näiteks hotellid, spordisaalid, suuremad restoranide ketid.

KONVERTEERITUD (ÜMBERKUJUNDATUD) FRANTSIIS (conversion franchise)

Konverteerimine frantsiisiks tähendab tavapäraste ärimudeli paljundamist frantsiisimudeli kujul. Tavapäraselt omaette tegutsevad ettevõtted kujundatakse ümber frantsiisi üksusteks, mis võimaldab ettevõttel kasvada ilma ise uusi üksuseid avamata. Antakse üle kaubamärgid, turundamisprogrammid, koolitussüsteemid ja klienditeeninduse standardid. Seda liiki kasutavad näiteks kinnisvaramaaklerid, lillemüüjad, koduteenused jne.

Franchising EE

Loe teisi artikleid